Voorzitter:

Erelid:

Dhr. H. Schut, Dhr. M. Woudenberg

Muziekvereniging Prins Bernhard Apeldoorn

Een muziekvereniging met historie. Onze muziekvereniging werd opgericht onder de naam “Wormensche Muziekvereniging” op 19 december 1928 door leden van buurtvereniging “Zuidoost”. Al gauw bestond de vereniging uit 25 muzikanten, die gedirigeerd werden door de heer Gomes. Reeds in het eerste jaar van haar bestaan trad de Muziekvereniging maar liefst 17 keer op! Het eerste officiële vaandel werd op 22 juli 1930 door onze beschermheer, de heer Henkes, aangeboden. Bij onze eerste deelname aan een concours in Harderwijk in 1931 haalden we de eerste prijs! In de jaren dertig werden ook allerlei muzikale uitstapjes georganiseerd, zoals naar Den Haag en Scheveningen in 1936. Een jaar later is de naam van onze vereniging gewijzigd in “Muziekvereniging Prins Bernhard”. We kregen een nieuw vaandel en uniformen, zodat we op dat moment een van de eerste geüniformeerde verenigingen waren.

In de oorlogsjaren werd gestopt met musiceren, maar in mei 1945 werden de repetities hervat onder leiding van dirigent J. van Veen. Het jubileumconcert ter gelegenheid van ons 20-jarig bestaan werd gegeven op 8 januari 1949 in “Tivoli”. In de vijftiger jaren ontstond ook een Boerenkapel onder de gelederen, genaamd “de Wormense Boertjes”. Aan de jeugd werd toen ook al gedacht, want in 1958 ontstond het eerste Jeugdorkest.

En niet te vergeten onze Drumband, die in 1964 begon met repeteren en het eerste optreden had op Koninginnedag van 1965. Daarna werden al snel de eerste prijzen gewonnen op concoursen door de enthousiaste Drumband. In 1968 werd de vereniging letterlijk in een nieuw jasje gestoken: er kwamen nieuwe uniformen. Het volgende jaar werd Boerenkapel “de Olde Hoefiezers” opgericht. In 1973 werd op 3 maart ons nieuwe verenigingsgebouw geopend en in datzelfde jaar vierden we ons 45 jarig bestaan.

Ons eigen clubblad “de Bazuin” werd in 1978 voor het eerst uitgegeven. In datzelfde jaar werd de Drumband een Tamboer-Lyrakorps.

In 1987 begint het Tamboer-Lyra korps met een omschakeling in hun muziek en gaat in 1988 definitief verder als onze huidige slagwerkensemble. Gedurende al deze jaren werden er natuurlijk veel concerten gegeven door alle onderdelen van “Muziekvereniging Prins Bernhard”. Ook werden door de jaren heen veel prijzen behaald bij diverse concoursen, zowel door de fanfare als het slagwerkensemble. Henk van den Berg is de dirigent en docent van het fanfare opleidingsorkest en Richard Woudenberg is dirigent van het fanfare orkest. De dirigent en docent van het opleidingsslagwerkensemble is Richard Woudenberg en Robbert Houtkamp is dirigent van het slagwerkemsemble.